هيونداي النترا CN7 تفور بجائزة سيارة العام بأمريكا الشمالية لعام 2020 !

إستطاعت هيونداي النترا CN7 الجديدة 2021 أن تحصل على جائزة NACTOY او جائزة أفضل سيارة في أمريكا الشمالية لعام 2020 من قبل لجنة التحكيم الإعلامية للسيارات والمرافق والشاحنات. حيث كان هذا هو أول عام للسيارة وتم إختيارها لتكون سيارة العام بأمريكا الشمالية لعام 2020 الماضي.

تم تقديم اول جائزة من لجنة التحكيم الإعلامية للسيارات NACTOY للمرة الأولى في عام 1994. ويتم أختيار الفائزين من قبل لجنة تحكيم مكونة من 50 صحفيًا مُتخصصًا في صناعة السيارات من الولايات المتحدة وكندا، يمثلون جميع قطاعات الصناعة من وسائل الإعلام المطبوعة إلى التليفزيون والإنترنت.

هيونداي النترا 2021

وتعد هذة هي المرة الثانية لسيارة النترا من هيونداي للفوز بجائزة سيارة العام السيدان. حيث حصلت السيارة على اللقب في عام 2012، وقد فازت سيارتان اخرتان فقط بجانبها بالجائزة أكثر من مرة وهما سياراتي شيفروليه كورفيت وهوندا سيفيك.

وقال “خوسيه مونيوز”، الرئيس التنفيذي لـHyundai Motor Company في أمريكا الشمالية “النترا هي رمز لمزيج من التصميم الديناميكي والتكنولوجيا المُتقدمة والاقتصاد الكبير في إستهلاك الوقود”، كما صرح بأن عملاء Elantra يشهدون كل العمل الجاد والتفاني الذي بذل في صناعة هذه السيارة الرائدة في فئتها.

Hyundai Elantra CN7

تم أعلان النتائج في 11 يناير، والسيارة الفائزة بلقب سيارة العام هي هيونداي النترا، أما فورد فقد فازت عن طريق شاحنتها الشهيرة المعروقة بأسم Ford F-150 بلقب شاحنة العام، بينما حصلت فورد موستنج Mach-E على جائزة أفضل سيارة متعددة الأستخدام.

تفوقت هيونداي النترا على نيسان سنترا وجينيسيس G80، وتم التصويت عليها من قبل المحكمون لما تتميز به من تصميم مذهل وكفاءة عالية وأنظمة السلامة المُجهزة بها. بينما أستطاعت فورد F-150 التفوق على جيب جلاديتور موهافي ورام 1500 TRX. وأستطاعت فورد موستانج Mach-E الكهربائية بالكامل  التفوق على جينيسيس GV80 ولاند روفر ديفندر.

مقالات مُتعلقة
5 تعليقات
  1. علي يقول

    عايز اقول ان العربيه دي تستحق اللقب ده بجداره

    1. hady assem يقول

      تستحقه ازاي بس دي اقل اداء وسط المنافسين واصغر مساحات وامان اقل واوبشن اقل من عربيات تانيه زي انسجنيا وغيرها
      ياجدع دانا اجيب ماليبو اول فئه ب360 الف ولا الحوجه ليها وهيبقى معايا سفينه واسعه وبها كل ما تحلم به من امان واداء ومساحه وراحه قياده
      لكن للاسف السبوبه هي اللي بتمشي في الجوايز اللي زي دي

    2. ahmed kamal يقول

      سيبك من الفئات الكتير اللي عندنا دي
      لولا الجمارك لو العربيه دي نزلت اعلى فئه منها ب400 الف for example عايز اقولك هي هتبقى بتقدم افضل وسائل امان وافضل تجهيزات واكتر تصميم جرئ واكتر موتور اعتمادي مع فتيس زيرو مشاكل في الفئه دي وفي نفس الوقت مش بتستهلك بنزين واقتصاديه وفي نفس الوقت هيونداي النترا يعني قطع غيار وانتشار وسرعه اعاده بيع

      هو كل المشكله في الجمارك وغبور اللي بيحاول يحصل ربح كتير شويه من اي عربيه على عكس توكيل زي قصراوي ومنصور و و و الى اخره

    3. hady assem يقول

      يا سيدي الفاضل احنا بنتكلم على سوقنا السوق المصري
      مانا اقدر اقولك لو بيجو 508 سعرها نزل 150 الف هتبقى احسن حاجه في فئتها . ماذا لو الجائزه بتطلع من منظمه داخل مصر هل تفتكر النترا هتاخد الجائزه دي بتسعيرها ده ؟
      لا اعتقد ذلك ، ومازلت شايف ان السبوبه هي اللي بتطغى في النهايه

      1. فهد الشامي يقول

        السوق الأمريكي من أهم الأسواق وأن عربية زي النترا CN7 تكسب جايزة سيارة العام بأمريكا الشمالية دي حاجة صعبة مش سهلة خصوصاً لان بيتم عمل أكتر من اختبار زي اختبارات الامان و الجودة علي كل العربيات اللي بتباع هناك وده غير أن صعب جداً يبقى في تلاعب في النتايج لأن اللجنه المعنية للمسابقة مش بتاخد القرار من نفسها بس.. للجنة بتسأل رأي ملاك العربية تجربة قيادتها واللي بتقدمة من مواصفات ووسائل أمان.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

موقع ايجي كار يستخدم ملفات تعريف الارتباط الخاصه بك لتحسين تجربة إستخدامك .. يُمكنك الضغط على قراءه المزيد لمعرفة التفاصيل ! موافق قراءه المزيد