فئة جديدة من فيات تيبو سيدان 2022 تنطلق في أسواقنا المصرية

قامت شركة فيات الإيطالية من خلال وكيلها المحلي في السوق المصري “ديناميكس” بتقديم فئة جديدة كُليًا من فيات تيبو سيدان 2022 في السوق المصري، لتكون هي الفئة الأعلى تجهيزًا، هذا بعدما أعلنت شركة فيات في مصر عن عدم توفر الفئات المانيوال من تيبو.

حيث تُعد Fiat Tipo من فئة السيارات السيدان مُدمجة الحجم الإيطالية والتي تُصنع في تركيا، وتأتي الفئة الجديدة من فيات تيبو لتُنافس مع سيارات عديدة أبرزها وأهمها رينو ميجان وجاك J7 وكيا سيراتو.

فيات تيبو 2022

الفئة الجديدة من فيات تيبو تم تقديمها في الأسواق بنفس مواصفات الفئات المتواجدة بالفعل لكن مع بعض التجهيزات الإضافية والتعديلات على التصميم الخارجي، وهي تعتبر الفئة الكاملة حيث تم تقديمها بكافة التجهيزات التي كانت تُطرح في الخارج.

تبدأ التغييرات على التصميم الخارجي للسيارة بتطعيمات خارجية عديدة من الكروم، حيث تجد اضافات من النيكل كروم على الشبكة الأمامية للسيارة وفي الإكصدام حول كشافات الضباب الأمامية، مع تطعيمات من الكروم على مقابض الأبواب الداخلية والخارجية.

Fiat Tipo

تأتي الفئة الجديدة مع شاشة وسطية 10 بوصة تدعم Apple Car Play و Android Auto مع نظام التشغيل والدخول بدون مُفتاح وزِر تشغيل المحرك، بالإضافة الى عدادات Digital بقياس 7 بوصة، فضلًا عن حساسات ركن أمامية ونظام لمراقبة النقاط العمياء.

هذه هي الإختلافات على جانب التجهيزات، وتُقدم السيارة بنفس المحرك الـ4 سلندر بسعة 1600 سي سي بقدرة 110 حصان مع عزم دوران 152 نيوتن.متر وفتيس اوتوماتيك إعتيادي من 6 نقلات ومتوسط إستهلاك للبنزين يبلغ 6.3 لتر لكل 100 كم.

فيات تيبو الفئة الجديدة

سعر فيات تيبو الفئة الجديدة 2022 في مصر

تم تقديم الفئة الجديدة لتكون أعلى فئة من الفئات السيدان، حيث كانت أعلى فئة سيدان بسعر 320 الف جنية مصري.

  • الفئة الأولى سيدان بسعر 280 الف جنية
  • الفئة الثانية سيدان بسعر 320 الف جنية
  • الفئة الثالثة الجديدة بسعر 340 الف جنية
الفئةالسعر
الأولى ( Baseline )550.000 جنيه
الثانية ( Mide Grade )600.000 جنيه
الثالثة ( Highline )650.000 جنيه
الأولى هاتشباك ( HB Baseline )600.000 جنيه
الثانية هاتشباك ( HB Highline )680.000 جنيه
مقالات مُتعلقة
تعليق 1
  1. محمود يقول

    المشكلة في مواعيد الاستلام التوكيل بيقولك من أربع لخمس شهور وجدية حجز ٥٠ الف والمشكلة الأكبر انك لما تيجي تستلم ممكن العربية تزيد فالتوكيل ياخد الفرق مع اني مش بحسبو على الفلوس الي اخدها قعدت عندو اد اية وكسب منها كام وهي في البنك مني ومن غيري يعني في كل الجهات التوكيل كسبان نروح للمعارض يقولك الاستلام فوري يعني انا رحت اسأل عن الفئة الأولى عندي في السويس لقيت المعرص بيقولي ٣١٥ الف الفئة الأولى يعني اخد أوفر برايث ٢٥ الف جنية وغير لما اروح المرور ياجماعة الي بيشتري عربية ده مش بنك متحرك ده انسان طبيعي والله نفسو يركب عربية وممكن يبقى علية فلوس كمان او جيبها بالقسط كلو عاوز ينهش فية اذا كان التوكيل او المعرض اتقوا الله فينا حرام علبكو

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.